Nyhetsbrev för Sveriges Managementkonsulter
Mars 2020

Årets föreningsstämma 2020-03-31 OMSTÄLLD
Den årsstämma med vidhängande seminarium som vi skulle ha genomfört under nästa tisdag måste pga den nu rådande samhällssituationen att skjutas på framtiden. Vi tittar nu på ett datum i slutet av april alternativt i början av maj. Då planerar vi också att sända vår årsstämma över webben. Det innebär att vi kan genomföra stämman även om vi fortfarande inte kan röra oss fritt i samhället. Vår ambition är att så många som möjligt ska kunna delta då antingen på plats eller via nätet. Styrelsen hoppas också att kunna göra några framställningar till stämman för att stärka SMKs roll i samhället och därmed bli fler medlemmar – något som verkligen behövs nu, för att vi ska kunna påverka.

Ställ inte in – ställ om!

Svenskt Näringsliv presenterade idag ett räddningspaket för små och medelstora företag. https://www.svensktnaringsliv.se/  Det känns oerhört bra att vi som medlemmar kan bidra till Svenskt Näringslivs arbete. SMKs styrelse jobbar också hårt med att påverka situationen. Det gör vi främst genom att sprida artiklar med ovanstående budskap under #ställinteinställom. Det är viktigt att våra privata kunder nu ser möjligheter att ställa om sin verksamhet och inte behöver stoppa upp sina aktiviteter och att offentlig sektor nu genomför de åtgärder de har påbörjat och planerat  för framtiden redan nu, för att samhället inte ska stanna. Vill du bidra till artiklarna – hör av dig till info@samc.se!!! Annars följ gärna SMK på LinkedIn och var med och sprid informationen.

Tidigare seminarier
Vi har under februari och mars genomfört två seminarier med fokus på managementkonsulten; det första Vad händer med managementkonsultrollen framöver? var välbesökt och omfattade intressanta diskussioner. Bl.a. testades en ny definition på vad en managementkonsult är år 2020, som vi hoppas kunna diskutera på kommande årsstämma.

Nästa seminarium, Budskap från andra sidan, var oerhört värdefullt för att förstå kundens bild. Föreläsningen handlade om att vända på perspektiv, för att förstå hur kunder ser på konsulter och konsulttjänster. Genom diskussioner och samtal fördjupas förståelsen ytterligare. Alan är konsultköpare, men har tidigare varit konsult, vilket gör honom än mer trovärdig. I korta drag handlade det om att managementkonsulter behöver förstå att de är otroligt duktiga och bidrar med mycket, men att detta också kan försätta kunden och dennes organisation i utmanande situationer. Fördomar mot konsulter, föreställningar att kunden ska kunna göra allt själv, inte vill erkänna problem och tillkortakommanden, hämmar samarbetet. Managementkonsulter är oftast duktigare på management (ledning, styrning, organisationsfrågor, förändringsarbetet med mera) än vad kunden är. Kunden har oftast inte någon utbildning inom området, bara jobbat i en bransch eller på ett företag, sällan använt och prövat etablerade och strukturerade metoder samt har bara har några års erfarenhet av rent managementarbete; succession bygger oftast på meriter i det operativa utförandet och arbetsledarskapet. Detta gör att kunder behöver mycket hjälp.

För kunden är det många gånger svårt att köpa konsulttjänster. Kunden har väldigt många olika typer av leverantörer, förstår inte riktigt vad konsulttjänster är och vad konsulter kan bidra med, men det är också komplicerat att köpa tjänster (ännu svårare om det är inom ramen för LOU). Det kräver också mycket tid att beställa, leda och samarbeta med konsulter och i nästa steg förvalta arbetet vidare. Missade du Alans seminarium? Det går att boka honom för både managementkonsultbolag och andra konsultbolag.


Var rädd om dig!

Skicka gärna in aktuella inlägg, synpunkter och nyheter till info@samc.se. Du följer väl föreningen och får de senaste nyheterna på LinkedIn och Twitter?


Nyfiken på att bli medlem? Skicka en intresseanmälan, så kontaktar vi dig!
Skicka gärna in aktuella inlägg, synpunkter och nyheter till info@samc.se.

Nyhetsarkiv

Länkar

-

Senaste nyheter