Klagomål och överklagan kring certifiering eller återcertifiering CMC
Process
En medlem som är missnöjd med certifieringsrådets avslag av ansökan om att påbörja certifieringsprocessen eller med beslutet om sin certifiering/återcertifiering kan anmäla ett klagomål eller en överklagan till certifieringsrådet.
En väl fungerande klagomålshantering ger SAMC möjlighet att uppmärksamma och åtgärda brister, när det gäller felaktigheter i certifieringsprocessen, ändra i sin del av processen eller ta frågan om förbättring vidare till det internationella organet ICMCI, som äger certifieringsprocessen.
Hur lämnar jag ett klagomål eller en överklagan?
- Medlem som är:
- missnöjd med certifieringsrådets avslag av ansökan om att påbörja certifieringsprocessen, eller
- med beslutet om sin certifiering eller återcertifiering,
bör så snart möjligt, vända sig till certifieringsrådet, med en beskrivning av vad som anses oskäligt (mail skickas till ordförande i certifieringsrådet). - På samma ställe kan man även lämna förbättringstips.
- Certifieringsrådet hanterar, så snart som möjligt, frågan, senast inom 1 månad, från det att klagomålet skickats in och beskriver skäl till sitt beslut i svaret.
- Om medlem önskar överklaga certifieringsrådets beslut, kan den vända dig till styrelsen (info@samc.se), som tar upp ärendet, så snart som möjligt.
- Styrelsen kommer, i sitt svar, att beskriva skäl till beslutet. De hanterar ärendet inom 2 månader.